Click / Support

Thursday, January 16, 2014

Tips Atau Cara Untuk Mencegah Kandungan Pada Blog Anda Dari Di "Copy Dan Paste"

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat pengunjung blog Shamfariz Entry kali ini adalah mengenai cara bagaimana hendak mencegah kandungan blog kita dari di 'copy & paste' oleh orang lain. script ini dicipta oleh Dynamicdrive yang juga dalam bentuk Javascript.

1.) Disable Right Click:
Ini adalah langkah bagi mematikan fungsi right click pada blog korang... Fungsi ini terdapat 2 pilihan. Sama ada hendak memunculkan paparan kotak mesej atau tanpa kotak mesej. Kalau korang klik kanan pada halaman web atau blog korang, sebuah mesej akan muncul di skrin mengatakan "Funtion Disabled!". Jika korang ingin menukarkan mesej anda tersendiri seperti "Selamat Datang!. Nak Copy Yer?, senang2 je nak copy paste!.  dan sebagainya.." korang tukar pada "Funtion Disabled!" teks dengan mesej korang sendiri dalam kod Javascript. Untuk membuatnya hanya salin kod dibawah : 

Paparan kotak Mesej:



Tanpa Kotak Mesej:




2.) Disable Highlight Text:



Kalau korang tak suka fungsi mematikan right click, korang bolehlah menggunakan fungsi bagi mematikan highlight text pada blog korang. Cara ini mungkin lebih berkesan untuk mengelakkan kandungan blog korang dari disalin. Korang hanya perlu salin kod dibawah : 



3.) Disable Selection Text:


Cara yang ketiga ini pula mematikan fungsi selection teks pada keseluruhan blog korang. Fungsi ini akan membuatkan icon mouse korang sentiasa menunjukkan arrow dan sekaligus mematikan juga fungsi highlight pada blog korang...



Cara Untuk Memasangkan Javascript Pada Blogspot :

1.) Pergi pada layout dan pilih pada Add a Gadget:


2.) Pilih pula pada HTML/Javascript:


3.) Copy dan paste sahaja salah satu javascript di atas dan tekan butang Save...

Walhal dengan penggunaan javascript ini juga tidak menjamin kandungan di blog korang terselamat dari "pencuri" di luar kerana kini cara ini boleh diatasi bagi sesetengah yang celik IT. Oleh itu sebaik2nya kita sentiasa mengambil langkah yang sewajarnya bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini bak kata perpatah "prevention is better than cure"... 

Sumber : dari jiwang.ws dan omghackers.com


No comments:

Vivix Shaklee
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...