SPONSOR

Sunday, March 6, 2011

Mari Belajar Bahasa Terengganu

Kepada yang berminat untuk mempelajari bahasa terengganu, di dini ambe akan senaraikan beberapa perkataan yang sering dibualkan oleh orang terengganu. Mari lah kite same-same blajor bahase ganu. Pah ning buleh pakat mari tganu. Mari kite mule..


Pelajaran Pertama (Berkenaan Nombor)
  1. se - satu
  2. duwe - dua
  3. tige - tiga
  4. pak - empat
  5. lime - lima
  6. nang - enam
  7. tujoh - tujuh
  8. lapang - lapan
  9. smilang - sembilang
  10. spuloh - sepuluh

Pelajaran Dua (Berkenaan Benda / Peralatan / Orang)
  1. pisa - pisau
  2. kograng - alat kukur kelapa
  3. payyang - tempayan
  4. sejeik - masjid
  5. beng ikang - van yang bawa ikan
  6. bala soh - surau
  7. lembek - tilam
  8. kalang - pensil
  9. woh hulu - kueh bahulu
  10. soroklaci/drawer
  11. anok branok - anak beranak
  12. bata golekbantal peluk yang panjang
  13. ppuang - perempuan
  14. pelawok -penipu
  15. nisang - gula melaka
  16. air geh tujuh yu pi cak katong jogek - air 7UP (gambar fido dido menari2)- bahasa kuala berang
  17. taik ayang muna - tahi ayam cair (warna coklat)
  18. plastik ghokghak/jabir/ghajuk - plastik
  19. ikang aye - ikan tongkol
  20. rokok cak kude nabai (bahasa melayunya adalah rokok cap kuda nabi) - maksudnya rokok camel (kuala berang punya bahasa la tu...)
  21. kkatok wong - maksudnya katak la..yang "wong" tu adalah bunyi katak...haha...




Pelajaran Tiga (Berkenaan Perbuatan)

  1. tubek - keluar
  2. derakkeluar berjalan-jalan
  3. kelek wak lari - kendong bawa lari
  4. glebek yeng - gatal (mcm mengada-ngada la)
  5. Senyum Sokmo - Senyum Selalu
  6. ngerek awek - bawa awek
  7. jereba - terkam
  8. tohok - buang
  9. nyakik nyamang - jaga tepi kain
  10. bahang/tibang/godang - pukul
  11. musing ketang - berpusing (seolah-oleh pening)
  12. keloh - berkelah
  13. kutir - cubit yang menyakitkan (cubit halus)
  14. cobek - cuil (contohnya cubit kuih sedikit)
  15. 'gugha bewok - bergurau yang melampau (boleh menyebabkan pergaduhan)
  16. nye nyeh - mengejek (dalam bergurau) 
  17. nganjing - mengejek (lagi kasar dari nye nyeh)
  18. top pi lang kace (tutup api dalam kaca) - bahasa kuala berang - Tutup lampu
  19. mamoh - kunyah
  20. kekoh - gigit
  21. belebe beghong - membebel (kuat membebel)
  22. ranggoh/kedaghoh - makan dengan gelojoh 
  23. kellong/plekong - baling (contohnya baling batu) 
  24. Hungga - menerpa
  25. cekik - cubit
  26. gateh/gohek - kayuh basikal
  27. kona lepe - corner baring
  28. kehek - keluarkan semula dari mulut 
  29. gege- bising (org klate pun panggil 'gege' gak)


Pelajaran Empat (Berkenaan Keadaan)

  1. gelak guguk - sangat gelap (tak nampak apa)
  2. tupol glebek - sangat tumpul
  3. hudoh sepang ko' ong - sangat2 hodoh
  4. bising bango - sangat bising
  5. pucak lesi/pucak kesi - sangat pucat
  6. kecik tuwe'/kecik tuek - sangat kecil
  7. beso jallo - sudah besar/dah dewasa (orang)
  8. tinggi sayuk - amat tinggi
  9. pahik lepang - sangat pahit
  10. panah ketik - sangat panas (api)
  11. kecok - korang tengok kalau org sakit sebelah kaki mcm mana dorg berjalan.. itu la dinamakan kecok
  12. boloq woq - serabut (keadaan)
  13. sikat neting - sangat singkat (kain)
  14. serabut perok - sangat serabut (perasaan)
  15. atah lambo - atas beranda
  16. atah retok - atas titi
  17. keleik - balik
  18. meroh merang - sangat merah
  19. senyak tuppah - senyap sunyi (tak ada bunyi langsung)
  20. boyyeh - buncit
  21. se'eh perok - sangat kenyang
  22. pendek keto' - sangat pendek
  23. tawo hebbe - sangat tawar
  24. serabut perok - sangat serabut (perasaan)
  25. maghi sokmo - datang selalu
  26. punoh jahanag/ punoh ranoh - rosak teruk
  27. agah - sombong
  28. supe tule - sama
  29. iseng - gila
  30. manih leting - sangat manis
  31. ngoyang - meroyam
  32. masang rebang/masang tuak/masang perik - sangat masam
  33. sapok jauh - sangat jauh 
  34. panah so oh - panas (bahang matahari) 
  35. panah sang - terasa sangat panas (marah) 
  36. panah ketik/panah dering - sangat panas (api/cahaya matahari) 
  37. sejuk serat/sejuk ketto - sangat sejuk
  38. comel lote - sangat comel 
  39. putih lepput - sangat putih 
  40. itang legang/itang letung - sangat hitam
  41. kelecak baghak - terpelanting 
  42. nipih nayyang - sangat nipis 
  43. sepoh woh - sangat bersepah
  44. besor bapok - sangat besar 
  45. besor gong - sangat besar 
  46. kece' tuweh - sangat kecil 
  47. ghengang lepong - sangat ringan 
  48. ketik nnyyamok - digigit nyamuk
  49. hok tule - yang sama
  50. dok sabboh -tak sesuai 
  51. besor gereguk - sangat besar 
  52. penoh nembok/penoh rumbu - sangat penuh sampai melimpah 
  53. kuruh kering - sangat kurus
  54. musing ligak - berpusing2 dengan laju
  55. seppoh woh - bersepah-sepah 
  56. puah - boring 
  57. puah sang - keboringan
  58. masang catung - tarik muka mucung 14 ( tunjuk muka masam)
  59. nakouk pahik - sangat penakut
  60. debbo' - sangat gemuk 
  61. dok rok meppeh - sangat2 tak larat 
  62. kepeh blepeng - sangat kempis 
  63. lapo perot - lapar (kata berangkai2, bila lapar, mesti selepasnya kena ada perut) 
  64. ngatok mate - mengantuk
  65. seghabuk perok - stress/tension 
  66. busuk bango/busuk kohong - sangat busuk (bau) 
  67. Mak Nga - cuai 
  68. babei - degil 
  69. Nellah pale bau - gelecet/kerkopak kulit kepala bahu 
  70. maha super bedel - mahal sangat
  71. gemok debo' - Sangat Gemuk
  72. bahang rambang - mengarut (contohnya buat kerja tak ikut prosidur/tak teratur) 
  73. takdok ngabih - sudah habis (memang dah tak ada)  
  74. suke glekek - ketawa yang teramat (menunjukkan sangat happy) 
  75. anguh lettong - sangat hangus (sampai hitam) 
  76. jluwah - comot 
  77. kupik/taik idong masing - kedekut 
  78. nyekik - menyampah 
  79. sikek - sikit

Pelajaran Lima (Berkenaan Makanan)
  1. Si agang - nasi dagang
  2. Woh Nyor - Buah Kelapa
  3. sekuk meri - biskut merrie


Pelajaran Enam (Berkenaan Pertanyaan/ Percakapan)

  1. auu gok - tak tahu lah
  2. dok dang starang - betul-betul tak sempat
  3. wak per pulok? - sebab apa pula?
  4. Doh Guaner Mung? - Dah kenapa kau?
  5. sabboh doh - sesuai dah
  6. takdok arroh - tak ada daya dah
  7. soheh dok mung? - kamu pasti ke?/betul-betul ke?
  8. bedo'oh - lebih-lebih
  9. bodo do'oh lalu - sangat bodoh
  10. nawok - tipu
  11. biar soheh - biar betul/ biar confirm
  12. gi selalu - pergi sekarang
  13. dok tau starang - tak tau langsung (starang tu perkataan menguatkan perkataan 'tak tau') 
  14. ape ke jadoh mung ning - apa ke hal kamu ni 
  15. takdok pekdoh - tak ada guna  dok auu - tak tahu 
  16. bape yya - berapa rial (berapa ringgit)
  17. dulli mung - apa ko peduli
  18. guaner gamok? - Apa kahabar? 
  19. guaner balah? - macam mana?/apa cerita?
  20. tak dok guaner - tak ada apa-apa 
  21. tak mboh eh - tak nak lah
  22. awok-awok mung - kawan-kawan awak 
  23. puwok-puwok mung - kawan-kawan awak
  24. dok rok cettong - tak bo leh diharap
  25. tunggu tor - tunggu kejap (tor = Sebentar)
  26. takdok aghoh - habis ikhtiar 
  27. buleh pekdoh - dapat padah 
  28. kekgi - kejap lagi

p/s : semoga ilmu ini bermanfaat kepada anda semua. ambe akan update lagi page ini dari masa ke semasa. sila beri comment.

Comments
8 Comments

8 comments:

norifa said...

banyoknye nok kene belajo!

shamfariz said...

tok banyok la.. mudoh jer blajor bahase ganu ni...

aNa d'sKoDenG said...

beh..beh..

zulkhairy_e3 said...

mintok share deh.. :D

misSeEna..! said...

doktong=derak

shamfariz said...

ambik la kalu brase nok copy.. hehe doktong=derak=jalang-jalang :)

Penawarduka said...

salam dari sarawak..aku minat sangat nak belajar bahasa terengganu since dari kecik org3 terengganu ni selalu bertandang n menetap serumah dgn keluarga aku...lebih3 lagi selalu dgr ceramah UAI..hehhe3
ni nak tanya,boleh tak susun mengikut abjad?? lebih senang nak faham..lagi satu kalau bulih asingkan setiap perkataan..jgn jadikan ayat..hehe3..TQ

xie said...

bahasa terengganu ni sebenarnya agak susah nak asingkan perkataan.. kebanyakkan perkataan ada kata penguat.. contohnya "panjang jenggong"=sangat panjang/panjang sangat..

semua orang tahu apa itu maksud panjang tapi jenggong tu tak ada makna jika disebut "jenggong" saja, kena ada perkataan lain bagi membolehkan perkataan "jenggong" itu digunakan... untuk menunjukkan bahawa panjang tu adalah panjang yang macam mana, perkataan "jenggong itu harus digunakan.. contohnya: rambut mung panjang jenggong = rambut kamu panjang sangat.

jadinya orang terengganu akan tahu panjang jenggong tu adalah panjang yang patut dipotong...

ok selamat belajar bahasa terengganu

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...