Click / Support

Saturday, April 25, 2009

Ditinggalkan Keretapi

Hari ni aku nak ceritakan kepada anda semua pasal pengalaman pertama aku naik keretapi. Malam ini aku akan bertolak ke Butterworth untuk menghadiri kelas part time diploma aku. Macam biasalah, hari minggu aku akan ke Butterworth untuk kelas parttime aku. Banyak kali Hafiz memujukku supaya naik keretapi. Jadi, aku bersetuju sahaja cadangannya itu.

Dimulakan cerita, balik dari kerja, aku berehat di rumah seketika. Setelah mengemas semua barang2 yang hendak dibawa, aku bertolak ke stesen komuter seksyen 19. tambang rm2.50 sahaja dari seksyen 19 ke KL Sentral. Jadual pada tiket keretapi pukul 8.00pm. jadi, masih sempat lagi sebab aku bertolak lebih awal. Aku tiba di KL Sentral kira2 pukul 7.30pm. Hafiz dan Abu sudah berada di situ. lebih kurang 30minit lagi kami akan bertolak. Sebenarnya, dari kecil lagi aku tidak pernah merasa naik keretapi. Inilah yang membuatkan aku tidak sabar menanti keretapi tiba. Katanya Hafiz, best naik keretapi kerana ada katil dan boleh tidur sepanjang perjalanan ke Butterworth. Tandas, surau dan cafe pun ada. Aku memang tak sabar dan hendak tidur dalam keretapi, maklumlah seharian bekerja, penat, belum sempat berehat.


KL Sentral (Tempat Kami Menunggu Keretapi)

Bersama Abu

Hendak dipanjangkan cerita, sementara menunggu keretapi tiba, Hafiz dan Abu mengajak aku pergi makan. hendak tau kat mana? itu dia, makan dekat Chiken Rise Shop. Aku rasa tak sedapt hati dan bertanya kepada mereka berdua samada sempat atau tidak kalau pergi makan. Mereka mengiakan. Bermakna sempatlah tu. Jadi, aku ikut sahaja...kata hafiz, keretapi kebiasaanya akan tertolak 5 minit lewat.. Erm..baguslah kalau macam itu.. Masa terus berlalu, selesai makan dalam pukul 8.02pm, aku, hafiz, abu dan azfar bergegas ke tempat keretapi untuk meneruskan perjalanan kami. Alangkah terkejutnya kami bila penjaga laluan turun ke keretapi tu mengatakan yang keretapi kami sudah pun bertolak. wah!! ini kes naya untuk aku ni. kami masing-masing berpandangan antara satu sama lain.. aku lagilah, sudahlah pertama kali hendak merasa naik keretapi, tiba-tiba sahaja jadi macam ini pula..

Azfar kelihatan sangan kecewa. mana tidaknya, dia sudahlah bergegas dari rumah menuju ke KL Sentral kerana takut ditinggalkan keretapi, hanya kerana kesilapan kitorang gi makan.. menyebabkan kami semua ketinggalan keretapi. Aku cuba tenangkan mereka supaya bersabar.. mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Sekarang ini kami kena fikir jalan penyelesaian macam mana hendak pergi Butterworth. Abu sudah mula bagi cadangan pergi untuk dapatkan tiket bas ke Butterworth.. hafiz pulak bercadang hendak balik ke putrajaya, hendak pinjam kereta bapaknya dan sama-sama ke Butterworth. Azfar pula mencadangkan agak balik rumah dan tidak perlu pergi kelas....huhu macam-macam pendapat aku dengar... aku pulak bagi peluang kepada mereka untuk fikir.. mana-mana yang mudah, aku ikut sahaja. janji pergi kelas dan  jangan ponteng.

Huh..bukan murah tiket keretapi tu.. sudahlah tidak boleh nak claim balik duit tu.. dikira hangus macam tu sahaja. hafiz terus ke kaunter tiket bertanyakan sama ada masih ada atau tidak keretapi selepas pukul 8.00 malam. Nasib menyebelahi kami, memang ada lagi keretapi yang akan ke Butterworth dalam kul 10.00pm. bincang punya bincang sesama kami, kami bersetuju hendak naik keretapi tersebut. harga tiket rm34. Lebih murah daripada harga tiket  keretapi yang awal tadi. Keretapi kelas dua memang murah kerana tiada katil untuk tidur. Hanya kerusi tempat duduk sahaja untuk kami. tidak mengapa, asalkan sampai ke tempat yang hendak dituju.

Tengah Menunggu Keretapi Kedua

Seperti yang dijanjikan, keretapi tiba pukul 10.00 malam, kami memang tidak ke mana-mana kerana risau ketinggalan keretapi sekali lagi. lega rasanya dapat sandar pada kerusi dalam keretapi ni. yang menariknya lagi, kami ni berada dalam gerabak 2nd last. tengah-tengah syok bersandar, sedar-sedar aku tengok ada sawang warna hitam yang jatuh dari atap/bumbung keretapi. Jatuh terkena seluar dan baju aku.. apa lagi, hitamlah seluar aku. Naik angin juga aku dibuatnya.. Sudahlah aku bawa 1 helai ini sahaja seluar. seluar ini juga aku hendak pakai untuk pergi ke kelas esok.. memang aku tidak dapat tidur kerana asyik mengelak dari terkena sawang. Abu yang sedang tidur lena pun turut terkena sawang. Aku betul-betul tidak puas hati. Kami bayar, bukannya tidak bayar (marah sangatlah kononnya).

Aku pun mengajak hafiz melepak dekat ruang antara gerabak, rehat-rehat sambil hisap rokok dulu. ada seorang brother duduk lepak sekali dengan kami, hisap rokok. katanya, dia hendak balik Taiping.. erm..baguslah, ada juga kawan untuk bersembang. sembang punya sembang, nampak gayanya brother ini lawak juga sembangnya. boleh bawak bergurau.. aku, hafiz, azfar dan brother tu masih duduk lepak dekat ruang antara gerabak itu..kami buka pintu keretapi tu bagi angin masuk..wah!! seronok juga dapat tengok permandangan luar. ini pertama kali naik keretapi, kena nikmati betul-betul keseronokannya... sepanjang perjalanan itu, kami asyik bergelak sakan, tidak boleh tidur kerana gelak dengan gelagat azfar dan brother tu. mereka berdua ni memang pandai betul buat lawa. sekurang-kurangnya terubat juga kekecewaan kami ditinggalkan keretapi dan terkena sawang tu.

Kira-kira jam 3.00am, brother turun keretapi kerana sudah sampai Taiping. sementara keretapi tidak bertolak lagi, aku, hafiz dan azfar ambik peluang turun dari keretapi. bukan apa, alang-alang sudah sampai taiping ni, turunlah pijak tanah taiping ni. nanti kalau ada orang tanya, sudah pernah sampai taiping? erm.. bolehlah jawab sudah pernah sampai.. hikhik..

ini dia Brother Taiping tu

Ni Kami singgah sekejap kat Taiping

Keretapi bertolak, kami teruskan perjalanan kami ke penang. memang seronok juga pengalaman macam ini. walaupun pada mulanya hampa, haru biru pun ada, tetapi sebenarnya pengalaman macam ini bukan senang hendak jumpa. Di masa-masa akan datang, kami akan ingat kenangan yang kami lalui ini. kami tiba ke Butterworth kira-kira pukul 6.00am. kami naik bas rapid penang untuk ke tempat belajar kami.

Azfar (sama pula dengan nama anak aku)

Hafiz

Abu paling sempoi, layan tidur jer sepanjang perjalanan

Haha.. masa ini kami kenakan Abu, menyampah tengok dia asyik tidur jer

Itula serba sedikit pengalaman pertama aku menaiki keretapi. pengajaran yang diperolehi, jangan pergi makan kat chiken rise shop, nanti kena tinggal keretapi...hehe tak adalah..gurau jer.. sebenarnya, pengalaman tu mematangkan kita. di sebalik kekecewaan, ada juga kegembiraan. keta harus bersabar dan berfikir apakah hikmah di sebalik apa yang berlaku.... :)

Wednesday, April 22, 2009

Mari Belajar Bahasa Thai

Mari Belajar Bahasa Thailand

Bagi yang ingin "Belajar Bahasa Thai", di sini saya akan post kan beberapa perkataan dan ayat basic dalam mempelajari bahasa thai ini. mana la tahu kot2 korang nak melepak kat kedai tomyam masakan thai, leh la sembang ngan minah2 thai. kot2 nak sangkut ngan minah thai ke..:-)
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Pertama]

satu = neng
dua = song
tiga = saam
empat = si
lima = ha
enam = houk
tujuh = chet
lapan = ped
sembilan = kaw
sepuluh = sib

sawaddi krab/kha = selamat sejahtera ( "krab/khab" ditutur oleh boy dan "kha" ditutur oleh girl)
Selamat Pagi = Arun Sawad
Selamat Malam = Ratree Sawad
Selamat Tinggal = La korn
Apa Khabar? = Sabai di Mai?
Khabar Baik = Sabai di
Terima Kasih = Khob Khun
Terima Kasih (diucap oleh lelaki) = Khob Khun Krab (ada kalanya disebut Khob Khun Khab)
Terima Kasih (diucap oleh perempuan = Khob Khun Kha
Awak tinggal di mana? = Khun ju thi nai
Awak dari mana? = Khun ma chak nai
Bolehkah awak cakap bahasa Thai? = Khun phud phasa Thai dai mai?
Ya (diucap oleh lelaki) = Krab/Khab
Ya (diucap oleh perempuan = Kha
Ya = Chai
Boleh = Dai
Tidak = Mai
Tidak boleh = Mai Dai
pergi = Peai/pai
mari = Ma
Makan = Kin
Minum = Deum
Beritahu = Bouk/Bok
Tahu = Roou (lalau bahasa bm disebut 'ru')
Tidak Tahu = Mai Roou
Tidak Pandai = Mai Pen
Mahu = Aw/Ao
Tidak Mahu = Mai Aw
Di mana? = Thi nai?
Bila = Mea rai
Siapa = Khrai
Apa = Arai
kedai = Rarn
Jalan = Thanon
Rumah = Ban
Wang = ngen
Market = Talat
Ini Berapa? = Ni thau rai?
Itu Berapa? = Nan thau rai?
Mahal = Pheng
Murah = Thook
Banyak = Mak Mak (kalau nak ucap terima kasih byk2, ucap la "Khob Khun Mak Mak")
Sikit = Nid Noi
Senyum = Jim (kalau nak suruh awek senyum sikit, korang cakap la "Jim Noi")
saya (ditutur oleh girl) = chan
saya (ditutur oleh boy) = phom
cinta = rak
Suka = chob
kamu = ther
saya cintakan kamu/awak = chan/phom rak ther
saya suka awak = chan/phom chob ther
cik/awak = Khun
Dia = Khau
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Dua]

Saya = Phom,Kra'phom,Chan,Di'chan
Awak = Ther, Khun
adik perempuan = Norng Saw
Dia = Khao
Nama = Che
Encik = Khun, Naai
Kita = Rao
Cik = Khun, Narng Saw
Bapa Saudara = Lung,Naa', Aa
Tuan = Than
Emak Saudara = Paa , Naa
Puan = Narng
Suami = Saami
Mereka = Khao Thang Lai
isteri = Phanraya
Aku = Ku
isteri muda = Mia Noi
Kamu = Meng
isteri tua = Mia Luang
Ayah (Bapa) = Bi'da (phao)
Anak = Look
Bonda (ibu) = Manda (mae)
Anak Saudara = Larn
Abang/kakak = Phee
Anak Dara = Look Saw
Adik = Norng
Anak tiri = Look Liang
Abang ( L) = Phee Cha
anak kunci = Look kunchae
Kakak (P) = Phee Saw
anak menantu (L) = Look kheghey
Adik (L) = Norng Chai
anak menantu (P) = look Sa'phaii
Bapa Mertua = Pho kheghey
ibu mertua = Ma kheghey
Abang ipar = Phee kheghey
kakak ipar = Phee Sa'phaii
Adik ipar = Norng kheghey
Bapa tiri = Pho Liang
Ibu tiri = Mae Liang
Pondan = Kra'theghey
Anak lelaki = Look chai
anak perempuan = Look Saw
Anak yatim = Look Kampraa Look liang
Waris = jart
adik beradik = Phee norng
Orang = khon
Orang Muda (L) = Khon nun
Orang tua = Khon kae
Orang lain = Khon een
Gadis/perawan = Saw
Orang ini = Khon nee'
Tiap Tiap orang = thuk thuk khon
Orang itu = khon nant
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Tiga]

Hari Sabtu = Wan Sao
Hari ahad = Wan Arthit
Hari Isnin = Wan Chant
Hari Selasa = Wan Angkhaan
Hari Rabu = Wan phut
Hari Khamis = Wan Pha' re'hat
Hari Jumaat = Wan suk
Hari cuti = Wan Jud Ngan
Hari Kelepasan am = Wan jud rachakarn
Hari Tahun Baru = Wan pee mai
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Empat]

Bulan = Deghan
Bulan Januari = Deghan Mak Krakhom
Bulan Februari = Deghan khumphaphan
Bulan March = Deghan Mee nakhom
Bulan April = Deghan Mesayon
Bulan Mei = Deghan Pre saphakom
Bulan Jun = Deghan Mee thu' nayon
Bulan Julai = Deghan karak kdakhom
Bulan Ogos = Deghan Siang ha khom
Bulan September = Deghan Kan yayon
Bulan Oktober = Deghan Tu'la korn
Bulan November = Deghjan Pre sachik kayon
Bulan Disember = Deghan Thanwakhom
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Lima]

Warna : see
Warna merah : see daeng
Warna kuning : see Leghang
Warna biru : see Naamngen
Warna biru muda : see Faa
Warna hitam ; see dam
Warna kelabu : see thau
Warna hijau : see khiaw
Warna muda (lembut): see orn
Warna puteh : see khaaw
Warna ungu : see muang
Warna jambu : see chompu
Warna koko : see koko
Warna cerah : see chaeng
Warna gelap : see merd

[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand] 


Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Enam]

Ini : Nee'
Itu : Nant
Di sini : Thi Nee
Di sana : Thi Nont
Di situ : Thi Nant
Di mana ? : Thi Naii ?
Apa? : A'arai ?
Itu apa? : Nant a'arai?
Bila ? : Megharai ?
Siapa ? : Khrai ?
Buat apa ? : Tham a'arai ?
Kenapa ? : Tham mai?
Ya (jawapan) : Chai
Ya (Jawapan lelaki) : Khrab
Ya (jawapan perempuan) : Khah
Bukan : Mai Chai
Tidak : Mai, Plao
Sekarang : Diaw nee
Yang lepas : Thi Pharm maa
Lepaskan : Ploi
Ada : mee
Tiada ; mai mee
Ada urusan ; mee thu' ra'
Ada hal ; mee reghang
Tiada apa apa ; mai mee a'arai
Ada sedikit sahaja ; mee lek noi thaunant
Sudah ; Sed laew
Belum sudah ; Yang mai sed
Sudah selesai ; Sed riabroi laew
Sudah habis ; Mod laew
Masih ada lagi ; yang mee eik
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Tujuh]

Tubuh (badan) : Rang kai
Rambut : Sent phom
Kepala : Hua (sisa')
Telinga : Hoo
Lidah : Lint
Mata : Taa
Biji mata : Look taa
Hidong : Chmook
Pipi : Kaem
Dagu : Kharng
Lubang : Roo
Lubang hidung : Roo chmook
Lubang telina : Roo hoo
Tengkak/leher : Kho
Tangan : Me'
Lengan : Khaen
Tangan kiri : me' saii
Tangan kanan : me' khwa
Jari : Niw'
Jari tangan : Niw' me'
Jari kaki : Niw' thaw
Kaki : Thaw, khaa
Ibu jari : Hua mae me
Jari telunjuk : Niaw chee'
Jari tengah : Niw klang
Jari manis : Niw narng
Jari kelingking : Niw koi
Siku : sork
Perut : Thong
Dada : ok , naa ok
Tulang : kra'doo
kepal : kam me'
tulang belakang : kra dook sanlang
Kampung awak kat mana ? - ban den yu thi nai ?

[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand] 


Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Lapan]

Hantar ; song
Buat ; Tham
Buat apa? ; Tham a'arai?
Bangun ; luk ken
Bangun tidur ; tern norn
Berdiri ; Jern
Bercakap ; Phood
Berbual ; khuai
Makan ; kin
Minum ; Derm
Telan ; kelen
Tidur ; Norn
Turun ; Long
Naik ; Ken
Bergerak ; Khleghan wai
Menangis ; Rong hai
Sarapan ; Rab pra'tharm
Senyum ; Jim
Ketawa ; Hua ro'
Tolong ; Chuai
Cegah ; Pongkan
Sepak ; Tek
Sepak bola ; Tek futboln
Tolak ; phlak
Tarik : Deng
Duduk ; Nang
Kejar ; Jik
Halau ; Lai
Jatuh ; Tok, Lon
Bersetuju ; Jin dee,Tok Long
Lompat ; kra'dord
Lompat tinggi : kra'dord soong
Lompat jauh ; kra'dord klai
Pukul ; Tee
Tampar ; Tob
Tampar muka ; Tob naa
Tengok ; Doo
Menonton ; Chom
Mengigit ; Kad
Tunduk ; Kom
Tunduk hormat ; khorng
Nampak ; Hen
Mahu ; Tong karn, Au
Hendak ; Au , Tong karn
 ( apa kabar anda ? / anda sehat ke ? )- Sebai de re khab ?
Nak order - Khor Sorng aa'harn
Nasi goreng ayam - Khau kai thord
Nasi puteh/nasi kosong - khau plao
Nasi tambah - khau tern
teh ais/teh sejuk - cha jen
teh - naam cha
ayam goreng - khai thord
daging goreng - Negha'wua thord
Tolong lap - chuai chad tok
Tolong kira duit - chuai khid ngern
jom p dating/jejalan - Pai thaieu

[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand] 


Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Sembilan]

Ambil : Jib, Au
Angkat ; Jok
Ajar : sorn
Pergi : pai
Mari/datang : maa
Cuba : Long, Thod long
Memasak ; Hung
Cari ; Haa
Sembah ; Wai
Berenang ; Wai naam
Hulur ; Jen hai
Pikul ; harm, baek
Hisap ; Soob
Tiup ; Pao
Hisab (maths) ; Khid
Sedut ; Dood
Suka (berkenan) : Chorb
Cinta ; Rak
Sukahati ; gembira
Lahir/beranak ; Kerd, khlod
Hidu ; Dom, Horm
Kucup ; choob
Dukacita ; Sia chai
Sakithati ; Cheb chai
Cium ; Horm
Tumbuk ; Toi, chok
Jemput /persilakan : Chern
Panggil ; Riak
Lambai tangan ; Bork me'
Beritahu ; Bork, Chaeng
Istihar ; Pra' kard
Pegang ; Te chab
Tangkap ; Chab
Panjat ; Peen
Marah ; Krot
Benci ; Kliad
Dengki ; itcha
Tulis ; khian
Baca ; Arn
Baca buku ; Arn nangse'
Sain nama /tandatangan ; Sen che'
Buang air kecil ; Pat sawa/Jiaw
Buang air besar ; thaiujjara'
Buka ; Perd

[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]

Belajar Bahasa Thai [Pelajaran Sepuluh]

Tutup = Pid
Tarik = Deng
Keluar = Ork
Masuk = khao
Lari = wing
Lari pantas = wing rew
Lari (elak diri) = Hni, leek
Cepat = Rew
Segera = Duan
Lambat lambat = chaa' chaa'
Lewat = Saai
Datang lewat = maa saai
Perlahan = koi
Perlahan lahan = koi koi
Bisng = siang dang
Rasa = Roo' sek
Rasa dukacita = Roo'sek sia chai
Bisik = Kra'sib
Basuh = Laang
Cuci = sak
Basuh tangan = Laang me
Cuci baju = Sakj segha
Senyap = Ngiab
Sunyi = Ngau
Notis = Pra'kard
Amaran = Ra'wang
Larang = Ham
Dilarang masuk = Ham khao
Sila keluar = Chern ork
Jangan = Jaa
Kemalangan = U'bat tahet
Kemalangan jalan raya = U'bat tahet bon thanon
Mati = Taai, sia chiwit
Hidup = mee chiwit
Mati lemas = Taai chom naam
Berjalan = Dern
Terbang = Bin
Kapak terbang = Khreghang bin
Melayang = Loi
Melayang atas udara = Loi bon aakard
Mengalir = Hlai
Lontar = Khwaang
Meludah air lior = Thui naam lai
Tembak (pistol) = Jing
Buang = Thing
Kena tembak = thook jing
Campak = Jorn
Cinta = rak
Cinta pada awak = Rak khun/ Rak ther
Percintaan = khwaan rak
Berkahwin = Taeng ngan, Som rod
Bercerai = Ja
Berpisah = Lerkkan
Ikut = Tarm
Sambung = To
Menjahit = Jeb
Mengkuti = Tidtarm
Suroh/arah = Sang
Guna/pakai = Chaii
Bayar = Chai,Sia
Beli = segh
Upah = Chang
Timbang/berat = Chang
Ambil upah = Rab chang
Borong/Kontrak = Mao
[Selamat Belajar Bahasa Thai - Selamat Belajar Bahasa Thailand]



P/s: (amacam? Seronok Ke Belajar Bahasa Thai?/ Bahasa Thai ni kalau nak belajar, kena bercakap. Kalau tak try cakap, memang susah nak ingat.) So, Selamat mencuba. Kho ha chok Dee (Good Luck)




Tuesday, April 21, 2009

Sabai Sabai - Bird Thong Chai


 
Artist : Bird Thong Chai
Song: Sabai-Sabai

This is my favorite song of thailand. The singer is Bird Thong Chai and the song is Sabai sabai. Do you know what the meaning of 'sabai-sabai' ? The meaning of ' sabai-sbai ' is ' easy '


Bird Thong Chai - Sabai Sabai

Original Version

Lyric


sabai sabai
thuk jai ko khop kan paip
raok chan pen khon mai son arai
mai khei khid kuan jai khrai
sabai sabai
hak rau ja khop kan pai
chan kho phiang kwam rak le jingjai
mai khei tong karn arai
sabai sabai
leaw ther ko khong khaw jai
rau nan ja yu rian ru kan pai
cak thuk cak suk phiang nai
sabai sabai
me wan dai thi jai ther plian
mai hen ja pleak
mhea ru jak park wa
khid cak jark chan pai
ko khong khaw jai
wa ther tong pai
ko khong sia jai le khong sia dai
te ko yang sabai
hak ther ja thing kan pai
praok chan pen khon mai fheen jai khrai
ko khong lerk ra kan pai
bheebp sabai


 

Thursday, April 16, 2009

Beza tanggungjawab lelaki (suami) dan perempuan (isteri)

LELAKI
Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis bujang ditanggung oleh bapanya. Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.

BERATKAN?
Hukum menjelaskan anak lelaki kena bertanggung jawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggung jawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya. Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya kalau buat takbaik dosanya ditanggung oleh suaminya.

BERATKAN??
Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin ini.

Banyak lagi lelaki lebih-lebih lagi yang bergelar suami perlu tanggung Kalau nak dibayangkan beratnya dosa-dosa yang ditanggungnya seperti gunung dengan semut. Itu sebabnya mengikut kajian nyawa orang perempuan lebih panjang daripada lelaki. Lelaki mati cepat kerana tak larat dengan beratnya dosa-dosa yang ditanggung (ikut kajian laa..)

Tetapi orang lelaki ada keistimewaannya yang dianugerah oleh Allah SWT. Ini orang lelaki kena tahu, kalau tak tahu kena jadi perempuan. Begitulah kira-kiranya.

WANITA :
Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki. Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya. Saksinya kurang berbanding lelaki. Menerima pusaka kurang dari lelaki. Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak. Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.

Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri. Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Pernahkah kita lihat sebaliknya??
Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang tersorok dan selamat. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiar bersepah-sepah bukan? Itulah bandingannya dengan seorang wanita.

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?

Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak.

Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di mukabumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH (dosa kecil).

Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabk an terhadap 4 wanita ini: isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 org lelaki ini: suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya.

Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yg disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja: sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya.

Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.

MasyaALLAH.. .sayangnya ALLAH pada wanita ....Seorang wanita adalah pelengkap dan sememangnya istimewa di sisi seorang lelaki, tetapi ingatlah wahai lelaki...kamu sebenarnya adalah istimewa disisi Allah, maka dengan sebab itu DIA mengangkat kamu menjadi pemimpin...maka dengan keistimewaan itu, JAGALAH dan HARGAILAH wanita sebaik-baiknya. ..supaya kelak masing2 lelaki dan wanita dapat pulang mengadap Allah dalam keadaan istimewa disisiNYA.. "Berpeganglah kamu sekelian dengan tali Allah dan janganlah kamu berpecah-belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu, seketika kamu bermusuh-musuhan telah dipersatukanNya hati kamu semuanya, sehingga dengan segera kamu telah menjadi bersaudara dengan sebab nikmatNya.(Ali- Imran:103) Pada hari itu (hari qiamat) manusia diberitahu akan segala yang telah dikerjakannya dan yang telah ditinggalkan. Bahkan manusia,itu, anggotanya menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, walaupun dia berperi-peri memberikan alasan untuk membela diri "

Hikmah sujud -
Sujud lega sistem pernafasan Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahansetiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia.

Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya.

Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. Antara hikmah lain sujud adalah melegakan sistem pernafasan danmengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya. Bernafas ketika sujud pula boleh:
- membetulkan kedudukan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempatasalnya.
- membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
- melegakan sakit hernia. (burut)
- mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
- melegakan paru-paru daripada ketegangan.
- mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
- kedudukan sujud adalah paling baik untuk berehat dan mengimbangkan lingkungan bahagian belakang tubuh.
- meringankan bahagian pelvis.
- memberi dorongan supaya mudah tidur.
- menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika akan sujud dan bangun daripada sujud.
- pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
- bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar daripada sakit buah dada.
- mengurangkan kegemukan.
- pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar daripada sakit gelombang perut(convulsions) .
- organ terpenting iaitu otak manusia menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
- mengelakkan pendarahan otak jika tiba-tiba menerima pengepaman darah ke otak secara kuat dan mengejut serta terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula, sujud membuatkan kita merasa rendah diri di hadapan Yang Maha Pencipta sekaligus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya. Dari segi perubatan, kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain, menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkanmentality seseorang. Menurut kajian, terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat
Sabda Rasulullah S.A.W " Barang siapa hafal tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak busa/buih laut "
1. Mengucap Bismillah pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
2. Mengucap Alhamdulillah pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
3. Mengucap Astagfirullah jika lidah terselip perkataan yang tidak patut
4. Mengucap Insya Allah jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
5. Mengucap La haula wala kuwwata illa billah jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
6. Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun jika menghadapi dan menerima musibah.
7. Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya dari tafsir hanafi, mudah-mudahan ingat, walau lambat-lambat mudah-mudahan selalu, walau sambil lalu mudah-mudahan jadi biasa, kerana sudah biasa

AMIN.
Surah Al-Munaafiquun : Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana hartabenda dan anak-anakmu daripada mengingati Allah (sembahyang lima waktu). Barangsiapa memperbuat demikian itu, maka mereka orang yang merugi.

Ayat : 9 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seorang bila telah sampai ajalnya. Allah Maha Mengetahui tentang apa yang kamu kerjakan.
Ayat : 11 Para Ulama' berpesan untuk kita jadikan pegangan: Barangsiapa meninggalkan solat Maghrib, dosanya seperti berzina dengan ibunyasendiri bagi yang lelaki dan berzina dengan bapanya sendiri bagi yang perempuan! Jadi, apakah bezanya sumbang mahram dengan meninggalkan solat Maghrib? Meninggalkan solat Isya', maka Allah tidak redha ia hidup di bumi-Nya. Bermakna, setiap langkah kita tidak mendapat pelindunganNya di dunia ini. Dan lebih malang bila kita diazab di dunia yang lain nanti (akhirat). Meninggalkan solat Subuh akan disiksa selama 60 tahun (waktu akhirat) di dalam neraka.

Perlu kita ingat bahawa azab yang paling ringan adalah sepertimana azab yang dikenakan kepada bapa saudara Rasulullah saw yang mana apabila dipakaikan kasut dari neraka maka mendidihlah sampai ke otaknya.

Selama ini kita baru dapat bayangkan bagaimana air mendidih saja.... Meninggalkan solat Zohor diibaratkan seperti meruntuhkan Ka'abah Kalau begitu sepanjang hidup kita ini tak payahlah berangan-angan untuk menunaikan haji. Itu adalah suatu perkara yang amat mudah... Satu kali meninggalkan solat Asar sama dosanya dengan membunuh 1000 orang Islam.

Kat dunia ni bolehlah jadi sekutu Presiden Bush, tak payahlah kutuk dia lagi kat dunia ni...Kita dengan dia (Bush) sama saja. Rasulullah saw ada menyebut, tinggalkan solat adalah Kafir yang nyata. Yang benar itu adalah dari Allah swt dan yang kurang itu adalah dari kelemahan saya yang nyata.

Tuesday, April 7, 2009

Tok Ku Paloh Al-Aidrus pejuang Islam dan bangsa Melayu



ARKIB : 18/09/2006
Oleh Wan Mohd. Shaghir Abdullah



Pahlawan Datuk Bahaman pernah meminta
perlindungan daripada Tok Ku Paloh Al-Aidrus.

DALAM halaman Agama Utusan Malaysia keluaran Isnin lalu, nama Tok Ku Paloh ada disebutkan. Peranan penting ayah beliau, Saiyid Muhammad bin Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus atau Tok Ku Tuan Besar di Terengganu, dilanjutkan pula oleh Tok Ku Paloh.

Beberapa riwayat tulisan yang terdahulu daripada ini, termasuk percakapan lisan, ada memperkatakan tentang sumbangan tersebut. Bagaimanapun, saya menemui beberapa dokumen yang menunjukkan Tok Ku Paloh bukan berpengaruh di Terengganu saja, tetapi juga di Patani.

Hubungan beliau sangat erat dengan Haji Wan Ismail bin Syeikh Ahmad al-Fathani, iaitu Kadi Jambu. Walau bagaimanapun, Haji Wan Ismail al-Fathani (lahir 2 Jamadilawal 1304 H/27 Januari 1887 M) dari segi perbandingan umur adalah peringkat cucu kepada Tok Ku Paloh (lahir 1233 H/1818 M).

Tahun lahir Tok Ku Paloh itu sama dengan tahun lahir Syeikh Wan Muhammad Zain al-Fathani (lahir 1233 H/1817 M). Beliau ini ialah datuk kepada Haji Wan Ismail al-Fathani. Hubungan antara Haji Wan Ismail al-Fathani, Kadi Jambu, dengan Tok Ku Paloh hanyalah kesinambungan hubungan yang terjalin sejak zaman datuknya itu, dan meneruskan hubungan antara Tok Ku Paloh dengan ayah beliau, iaitu Syeikh Ahmad al-Fathani.

Darah perjuangan Tok Ku Paloh dalam memperjuangkan Islam dan bangsa Melayu tidak dapat dinafikan mempunyai kesan tersendiri dalam tubuh Syeikh Ahmad al-Fathani. Isu kemaslahatan Islam dan bangsa Melayu yang menghadapi pelbagai masalah penjajah pada zaman itu perlu dilihat dalam konteks hubungan antara Syeikh Ahmad al-Fathani, Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III, Terengganu.

Tok Ku Paloh dirahmati berumur panjang. Beliau meninggal dunia pada bulan Zulhijjah 1335 H/September 1917 M. Bererti ketika meninggal dunia Tok Ku Paloh berusia sekitar 102 tahun menurut perhitungan tahun hijrah atau 100 tahun menurut tahun masihi.

Nama penuh beliau ialah Saiyid Abdur Rahman bin Saiyid Muhammad bin Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus. Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus mempunyai beberapa nama gelaran, yang paling popular ialah Tok Ku Paloh. Gelaran lain ialah Engku Saiyid Paloh, Engku Cik, Tuan Cik dan Syaikh al-Islam Terengganu. Tok Ku Paloh mempunyai beberapa orang adik-beradik. Ada yang seibu sebapa dan ada juga yang berlainan ibu. Adik-beradik kandung Tok Ku Paloh ialah Saiyid Zainal Abidin al-Aidrus yang digelar dengan Engku Saiyid Seri Perdana, Saiyid Ahmad al-Aidrus digelar Tok Ku Tuan Ngah Seberang Baruh dan Saiyid Mustafa al-Aidrus yang digelar Tok Ku Tuan Dalam.

Beliau ialah seorang ulama dan Ahli Majlis Mesyuarat Negeri semasa pemerintahan Sultan Zainal Abidin III. Adik-beradiknya selain yang disebut itu ialah Tuan Embung Abu Bakar atau digelar dengan nama Tuan Embung Solok atau Tok Ku Tuan Kecik, Tuan Nik (Senik). Antara nama-nama tersebut, ramai yang memegang peranan penting dalam Kerajaan Terengganu tetapi nama yang paling masyhur ialah Tok Ku Paloh.

Pendidikan
Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus atau Tok Ku Paloh berketurunan ‘Saiyid’. Oleh itu sudah menjadi tradisi keturunan itu untuk lebih mengutamakan usaha mempelajari ilmu-ilmu daripada orang yang terdekat dengan mereka. Ayah beliau, Saiyid Muhammad al-Aidrus atau Tok Ku Tuan Besar, pula merupakan seorang ulama besar yang mempunyai kedudukan tertinggi dalam urusan Islam di Terengganu. Dapat dipastikan Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus telah belajar pelbagai bidang ilmu daripada orang tuanya sendiri.

Hampir semua orang yang menjadi ulama di Terengganu pada zaman itu memperoleh ilmu melalui jalur daripada ulama-ulama yang berasal dari Patani. Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus, selain belajar daripada ayahnya, juga berguru dengan Syeikh Wan Abdullah bin Muhammad Amin al-Fathani atau Tok Syeikh Duyung (lihat Utusan Malaysia, Isnin, 6 Mac 2006).

Saiyid Muhammad al-Aidrus atau Tok Ku Tuan Besar dan Tok Syeikh Duyung bersahabat baik dan sama-sama belajar daripada Syeikh Abdul Qadir bin Abdur Rahim al-Fathani di Bukit Bayas, Terengganu. Mereka juga sama-sama belajar dengan Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani di Mekah.

Dalam artikel ini saya terpaksa menjawab satu e-mel dari Brunei Darussalam yang bertanyakan apakah Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani berketurunan Nabi Muhammad s.a.w.? Sepanjang dokumen yang ditemui ada tulisan meletakkan nama ‘Wan’ pada awal nama beliau. Ada saudara pupu saya di Mekah memberi maklumat bahawa beliau menemui satu catatan Syeikh Ismail al-Fathani (Pak De 'El al-Fathani) bahawa ulama Patani itu juga berketurunan marga ‘al-Aidrus’.

Sejak dulu saya mengetahui ada catatan lain menyebut hal yang sama bahawa Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan Syeikh Abdul Qadir bin Abdur Rahim al-Fathani di Bukit Bayas, Terengganu juga termasuk marga ‘al-Aidrus’. Dengan keterangan ini bererti antara ulama Patani dengan ulama Terengganu yang diriwayatkan ini selain ada hubungan keilmuan mereka juga ada perhubungan nasab.

Perjuangan

Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus (Tok Ku Paloh) melanjutkan pelajarannya di Mekah. Di sana beliau bersahabat dengan Syeikh Muhammad Zain bin Mustafa al-Fathani, Syeikh Abdul Qadir bin Abdur Rahman al-Fathani, Syeikh Nawawi al-Bantani, Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani (kelahiran Sungai Duyung Kecil, Terengganu) dan ramai lagi. Antara orang yang menjadi guru mereka di Mekah ialah Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan dan Syeikh Muhammad bin Sulaiman Hasbullah al-Makki.

Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus setelah pulang dari Mekah memusatkan aktivitinya di Kampung Paloh, Terengganu. Menurut Muhammad Abu Bakar, Kampung Paloh didatangi orang daripada pelbagai jurusan, bukan saja dari sekitar Kuala Terengganu, tetapi juga dari Kelantan, Pahang dan Patani (Ulama Terengganu, hlm. 181). Diriwayatkan bahawa salah seorang murid Tok Ku Paloh ialah Sultan Zainal Abidin III. Riwayat lain pula mengatakan antara muridnya yang terkenal dan menjadi pejuang antipenjajah ialah Haji Abdur Rahman Limbung dan Tok Janggut.

Tok Ku Paloh ialah ulama yang tidak takut menanggung risiko tinggi dalam perjuangan demi mempertahankan Islam dan bangsa Melayu. Beliau melindungi pejuang-pejuang Islam dan Melayu yang bermusuh dengan penjajah Inggeris pada zaman itu. Semangat jihadnya sungguh indah, menarik dan ada hembusan segar seperti yang diriwayatkan oleh Muhammad Abu Bakar.
Katanya: “Dalam Perang Pahang, penentang-penentang British yang dipimpin oleh Datuk Bahaman, Tok Gajah dan Mat Kilau hampir-hampir menyerah diri setelah mengalami tekanan daripada kerajaan.

“ Pada Mei 1894, mereka menghubungi Tok Ku Paloh, dan mendapat simpati daripada ulama tersebut. Ini bukan sahaja memberi nafas baru kepada perjuangan mereka, tetapi mereka juga diberi perlindungan di Paloh serta diajar ilmu untuk menentang musuh mereka di Pahang. Hugh Clifford dalam pemerhatiannya mengatakan Tok Ku Paloh telah menyeru pahlawan-pahlawan itu melancarkan perang jihad.

“Hasil semangat baru yang diperoleh daripada Tok Ku Paloh, serta penambahan kekuatan, pasukan pahlawan menjadi lebih besar dan tersusun.” (Ulama Terengganu, hlm. 184)

Daripada riwayat ini, kita dapat mengambil iktibar berdasarkan peristiwa dunia terkini bahawa ramai tokoh Islam menjadi pejuang Islam dan bangsanya, dan ramai pula yang menjadi pengkhianat. Afghanistan, Iraq, Palestin dan Lebanon menjadi sasaran bom yang dilancarkan oleh bangsa-bangsa bukan Islam. Ada ramai pejuang Islam di sana. Pengkhianat pun banyak. Bangsa kita, bangsa Melayu yang beragama Islam, patut mencontohi perjuangan bijak Tok Ku Paloh. Janganlah ada manusia Melayu yang khianat terhadap agama Islam dan bangsanya.

Tok Ku Paloh sangat berpengaruh terhadap murid dan saudara ipar beliau iaitu Sultan Zainal Abidin III. Beberapa pandangan dan nasihat Tok Ku Paloh kepada Sultan Zainal Abidin III tentang pentadbiran kerajaan banyak persamaan dengan surat-surat dan puisi Syeikh Ahmad al-Fathani kepada Sultan Terengganu itu. Semasa Tok Ku Paloh dan Sultan Zainal Abidin III masih hidup, Inggeris tidak berhasil mencampuri pentadbiran negeri Terengganu.

Tok Ku Paloh wafat pada bulan Zulhijjah 1335 H/September 1917 M dan Sultan Zainal Abidin III mangkat pada 22 Safar 1337 H/26 November 1918 M. Sesudah itu, tepat pada 24 Mei 1919 M barulah Inggeris dapat mencampuri kerajaan Terengganu.

Penulisan

Ahli sejarah, Datuk Misbaha ada menyebut bahawa risalah 'Uqud ad-Durratain adalah karya Tok Ku Tuan Besar, berdasarkan cetakan tahun 1950 oleh ahli-ahli Al-Khair dan cetakan pada tahun 1978 oleh Yayasan Islam Terengganu (Pesaka, hlm. 91). Tetapi pada cetakan yang jauh lebih awal berupa selembaran dalam ukuran besar yang diberi judul Dhiya' 'Uqud ad-Durratain, ia merupakan karya Tok Ku Paloh. Tertulis pada cetakan itu, “Telah mengeluar dan mengecapkan terjemah ini oleh kita as-Saiyid Abdur Rahman bin Muhammad bin Zain bin Husein bin Mustafa al-Aidrus....”

Di bawah doa dalam risalah itu dinyatakan kalimat, “Tiada dibenarkan sekali-kali siapa-siapa mengecapkan terjemah ini melainkan dengan izin Muallifnya dan Multazimnya Ismail Fathani. Tercap kepada 22 Ramadan sanah 1335 (bersamaan dengan 11 Julai 1917 M).”

Yang dimaksudkan Ismail Fathani pada kalimat ini ialah Kadi Haji Wan Ismail bin Syeikh Ahmad al-Fathani. Risalah cetakan ini saya terima daripada salah seorang murid Haji Wan Ismail Fathani.

Beliau menjelaskan bahawa risalah itu diajarkan di Jambu, Patani secara hafalan. Orang yang menyerahkan risalah itu bernama Nik Wan Halimah yang berusia lebih kurang 78 tahun (Oktober 2000). Ketika beliau menyerahkan risalah itu kepada saya, beliau masih hafal apa yang termaktub dalam risalah itu.

Kemuncak penulisan Tok Ku Paloh yang sering diperkatakan orang ialah kitab yang diberi judul Ma'arij al-Lahfan. Sungguhpun kitab ini sangat terkenal dalam kalangan masyarakat sufi sekitar Terengganu, Kelantan dan Pahang namun ia belum dijumpai dalam bentuk cetakan.

Saya hanya sempat membaca tiga buah salinan manuskrip kitab itu. Ilmu yang terkandung di dalamnya adalah mengenai tasawuf.

Sebagaimana telah disebutkan, Tok Ku Paloh ialah seorang pejuang Islam dan bangsa. Beliau ialah penganut Thariqat Naqsyabandiyah.

Antara anak Tok Ku Paloh ialah Saiyid Aqil bin Saiyid Abdur Rahman al-Aidrus. Beliau inilah yang bertanggungjawab mentashhih dan menerbitkan kitab nazam Kanz al-Ula karya datuknya, Tok Ku Tuan Besar, terbitan Mathba'ah al-Ahliyah Terengganu, 1347 H.

Monday, April 6, 2009

My Babys

Azhar


Azfar


Kedua-duanya baru berusia 2 minggu pada hari ini

Wednesday, April 1, 2009

Kisah Pengemis Yahudi Buta

Di sudut pasar Madinah ada seorang pengemis Yahudi buta yang setiap harinya selalu berkata kepada setiap orang yang mendekatinya, Wahai saudaraku, jangan dekati Muhammad, dia itu orang gila, dia itu pembohong, dia itu tukang sihir, apabila kalian mendekatinya maka kalian akan dipengaruhinya.

Namun, setiap pagi Muhammad Rasulullah SAW mendatanginya dengan membawakan makanan, dan tanpa berucap sepatah kata pun Rasulullah SAW menyuapkan makanan yang dibawanya kepada pengemis itu sedangkan pengemis itu tidak mengetahui bahwa yang menyuapinya itu adalah Rasulullah SAW. Rasulullah SAW melakukan hal ini setiap hari sampai beliau wafat.

Setelah wafatnya Rasulullah SAW, tidak ada lagi orang yang membawakan makanan setiap pagi kepada pengemis Yahudi buta itu. Suatu hari sahabat terdekat Rasulullah SAW yakni Abu bakar RA berkunjung ke rumah anaknya Aisyah RA yang tidak lain tidak bukan merupakan isteri Rasulullah SAW dan beliau bertanya kepada anaknya itu, Anakku, adakah kebiasaan kekasihku yang belum aku kerjakan?

Aisyah RA menjawab,Wahai ayah, engkau adalah seorang ahli sunnah dan hampir tidak ada
satu kebiasaannya pun yang belum ayah lakukan kecuali satu saja. Apakah Itu?, tanya Abu Bakar RA. Setiap pagi Rasulullah SAW selalu pergi ke ujung pasar dengan membawakan
makanan untuk seorang pengemis Yahudi buta yang ada disana, kata Aisyah RA.

Keesokan harinya Abubakar RA pergi ke pasar dengan membawa makanan untuk diberikan kepada pengemis Yahudi buta itu. Abubakar RA mendatangipengemis Yahudi buta itu lalu memberikan makanan itu kepadanya. Ketika Abu Bakar RA mulai menyuapinya, si pengemis Yahudi buta marah sambil menghardik,
Siapakah kamu? Abu Bakar RA menjawab,Aku orang yang biasa (mendatangi engkau). Bukan! Engkau bukan orang yang biasa mendatangiku, bantah si pengemis Yahudi buta itu. Apabila ia datang kepadaku tidak susah tangan ini memegang dan tidak susah mulut ini mengunyah. Orang yang biasa mendatangiku itu selalu menyuapiku, tapi terlebih dahulu dihaluskannya makanan tersebut, setelah itu ia berikan padaku, pengemis itu melanjutkan perkataannya.

Abubakar RA tidak dapat menahan air matanya, ia menangis sambil berkata kepada pengemis Yahudi buta itu, Aku memang bukan orang yang biasa datang padamu. Aku adalah salah seorang dari sahabatnya, orang yang mulia itu telah tiada. Ia adalah Muhammad Rasulullah SAW. Seketika itu juga pengemis Yahudi buta itu pun menangis mendengar penjelasan Abubakar RA, dan kemudian berkata, Benarkah demikian? Selama ini aku selalu menghinanya, memfitnahnya, ia tidak pernah memarahiku sedikitpun, ia mendatangiku dengan membawa makanan setiap pagi, ia begitu mulia....

Pengemis Yahudi buta tersebut akhirnya bersyahadat di hadapan Abu Bakar RA saat itu juga
dan sejak hari itu menjadi muslim.

Nah, wahai saudaraku, bisakah kita meneladani kemuliaan akhlaq Rasulullah SAW? Atau adakah setidaknya niatan untuk meneladani beliau? Beliau adalah ahsanul akhlaq, semulia-mulia akhlaq. Kalaupun tidak boleh kita meneladani beliau 100%, alangkah baiknya kita berusaha
meneladani sedikit demi sedikit, kita mulai dari apa yang kita sanggup melakukannya.

Sebarkanlah riwayat ini ke sebanyak orang apabila kamu mencintai Rasulullahmu...

Sadaqah Jariah salah satu dari nya mudah dilakukan, pahalanya? MasyaAllah....macam meter taxi...jalan terus.


Sadaqah Jariah - Kebajikan yang tak berakhir.

1. Berikan al-Quran pada seseorang, dan setiap dibaca, Anda mendapatkan
hasanah.

2. Sumbangkan kursi roda ke RS dan setiap orang sakit menggunakannya, Anda
dapat hasanah.

4. Bantu pendidikan seorang anak.

5. Ajarkan seseorang sebuah do'a. Pada setiap bacaan do'a itu, Anda dapat
hasanah.

6. Bagi CD Quran atau Do'a.

7. Terlibat dalam pembangunan sebuah mesjid.

8. Tempatkan pendingin air di tempat umum.

9. Tanam sebuah pohon. Setiap seseorang atau binatang berlindung
dibawahnya, Anda dapat hasanah.

10. Bagikan email ini dengan orang lain. Jika seseorang menjalankan salah
satu dari hal diatas,

Anda dapat hasanah sampai hari Qiamat.

Aminnnnnn...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...