Click / Support

Monday, May 26, 2014

SENARAI PRODUK HALAL KELUARAN BUMIPUTERA ISLAM (Senarai Terkini)


Dini hari semakin kerap kita lihat pelbagai barangan keperluan harian yang kita beli telah dicemari bahan tidak halal iaitu mengandungi DNA Babi (khinzir) walaupun pada barangan tersebut tertampal logol halal yang dikeluarkan oleh JAKIM

Tahukah anda..di kedai-kedai dan di pasaraya-pasaraya sekarang ini terlalu banyak barangan makanan y ang dikeluarkan oleh orang bukan islam.. jenama barangan terkenal pula tu... kadang2 jenama yang digunakan mengelirukan seolah-olah dikeluarkan oleh orang Islam sendiri... hakikatnya barangan itu dikeluarkan oleh orang bukan islam..tetapi mendapat kelulusan halal oleh JAKIM.. seperti mana baru-baru ini kita dipanaskan dengan berita mengenai Coklat Cadbury yang mengandungi DNA babi..walaupun padanya terdapat logo halal yang telah dikeluarkan oleh JAKIM 

Di bawah ini saya sertakan SENARAI PRODUK HALAL KELUARAN BUMIPUTERA ISLAM untuk keperluan harian anda... bertukarlah kepada barangan berjenama seperti senarai di bawah.. kalau boleh elakkanlah kita menggunakan barangan makanan yang dikeluarkan oleh orang bukan Islam... ini kerana mencari yang halal itu adalah fardhu bagi kita.... 

1. Roti - Gardenia (Syed Mokhtar Bukhary)

2. Minyak Masak -Tiara (FGV-FELDA)
- SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)
- ADELA (FGV-FELDA)

3. Susu Pekat Manis - SAJI (FGV-FELDA)
- ALIF (Sime Darby)

4. Susu Cair - Saji (FGV-FELDA)

5. Mee Segera - SajiMee Saji (FGV-FELDA) - ADABI

6. Beras - FAEZA
- Langsat Biru (JUARA SELERA –SG ACEH)
- Langsat Hijau (JUARA SELERA)
- Juara Selera

7. Garam – HALAGEL (garam bukit)

8. Kicap Masin/Manis - Kipas Udang
- Tamin
- ALIF (Sime Darby)
- Rohaya
- JALEN (Johor)

9. Sos Cili/Tomato/Tiram - ZUZA (Kedah)
- Rohaya
- ADABI
- Pelangi (FELDA)

10. Cuka Buatan - Mudim
- Rohaya

11. Tepung Gandum - FAEZA

12. Tepung Perasa/ Goreng - ADABI (tepun ayam)
- ADABI (tepung Cucur Ikan Bilis, jagung, udang)

13. Rempah Masak – ADABI, Brahim’s, FAEZA, AGROMAS, Imans

14. Kunyit – AGROMAS

15. Jagung Tin manis – ADABI

16. Pasta spaghetti – ADABI

17. Santan Paket – ALIF (Sime darby)

18. Taucu – JALEN, Tamin

 19. Jus Pekat Buah2an – Tamin

 20. Perasa Ros Sirap – Rohaya, Tamin

21. Mayonis -Mayo Saji (FELDA)

22. Marjerin - Pelangi Delima Oil(FELDA)

 23. Sos Tomato Pelangi (FELDA)

24. Jem - Peanut SunBear (FELDA)
- Jem Strwaberry – AGROMAS

25. Kopi 3-in-1 - ADABI-Tongkat Ali Cordyceps (5-in-1)
i. -Kopi HANG TUAH (2-in1, 2-in-1)

26. Biskut Coklat - GOODKISS (Noraini's Cookies)

27. Frozen Daging Burger/ Nugget - RAMLY, NAFAS, AYAMAS

28. Sardin Agromas

29. Sardin Pertima

30. Bihun Sufi

31. Mi Kuning Sufi

32. Kuey Teow Sufi

33. Garam Sufi

34. Sos Lada Hitam Sufi

35. Sos Cili/Tomato Sufi

36. Kicap Masin/Manis Sufi

37. Tepung Goreng Sufi

38. Minyak Masak Sufi

39. Telur Cap Sufi

40. Ubat gigi Najwa

41. Ubat gigi Halagel

42. Tepung gandum Cap Bidara

43. Jus minuman Safina

44. Syampoo D'herbs

45. Bihun Kampung

 46. Rempah- Imans

47. Rempah-Brahim's

48. Bihun- FAEZA

49. Jeruk Buah-buahan - jenama PAK ALI

50. Kedai Kasut Sukan - ALIKHSAN

51. Kuah Rojak/Garam Belacan - ZUZA, PAK ALI, FAMA  

*Mencari yang Halal itu FARDHU


Credit : AzharAzfar.Com

28 comments:

Chad Gilbert said...

terima kasih kerana memberi ilmu yang bermanfaat.

Anonymous said...

Smua produk kluaran ramly burger halal x?
Dkat atas tlis daging burger dan nuget je

mzkufian said...

mohon share

Rozi Talib said...

silakan tuan..mana yang bermanfaat sila share..

Anonymous said...

Betul ke ni?

Anonymous said...

Ramly Burger tu mmg kilang org melayu

ramli nek said...

Bagus

ramli nek said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Support muslim product.

Awi Kulim said...

Hanya byk ni saja barangan org islam

Awi Kulim said...

Hanya byk ni saja barangan org islam

Rosman Dollah said...

Alhamdulillah....semoga Allah permudahkan urusan orang yang beriman....

Melati desa said...

Coklat cadbury tu kan produk felda...yg telah difitnahkan mengandungi DNA babi.itu syarikat bumi putera..
Ada pihak yg nk jatuhkn syarikat cadbury tu..

Anonymous said...

Coklat Cadbury buatan org Barat. Bukannya buatan bumiputera mahupun Malaysia

zai mz said...

Tp mmg susah nk dpt stok brand muslim ni kt pasaraya..mmg susah..nmpk

zai mz said...

Nmpk sgt mcm ade kekangan utk tdk memajukn produk muslim

zai mz said...

Tp mmg susah nk dpt stok brand muslim ni kt pasaraya..mmg susah..nmpk

Midun Surabaya said...

Kicap zara tiada dlm senarai barangsn bumiputera. Adakah ia bukan bumiputera punye?

Unknown said...

Terbaik

Kamariah Sulaiman said...

Adakah gardenia milik mokhtar bukhari, muslim?

Kamariah Sulaiman said...

Dulu, heboh roti gardenia x halal..camno tu?

Kamariah Sulaiman said...

Macamana dgn sesoaning, kicap perasa maggi utk burger, halal x? Tp...dr nestle kan?

Kamariah Sulaiman said...

Dulu, heboh roti gardenia x halal..camno tu?

Kamariah Sulaiman said...

Adakah gardenia milik mokhtar bukhari, muslim?

Unknown said...

Ada lagi produk Muslim antaranya Mi kuning, Koey Teow jenama hj musa yg bnyk terdpt di utara, me sanggul afrina,

Pesanan says bagi yg berada Di kedah tlg jgn beli Mee & Koey Teow cap Jumbo & burung layang2,,_ produk China n kilangnya terdpt anjing yg berkeliaran,

B2UTY♡B2ST said...

Saya nak Tanya lebih lanjut mengenai produk halal.. Adakah andmin tahu produk kesihatan seperti supplement atau ubat-ubatan Yang mendapat sijil halal sehingga kini? Jika admin tahu tolong kongsikan dengan saya terima kasih

AKADEMI TAHFIZ ABDUL AZIZ said...

https://www.scribd.com/doc/150403233/BBCD-KIT#download

Hisyam z said...

Air kotak Halal ada tak?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...