Click / Support

Tuesday, September 17, 2013

Kurang asam betul Jin kat rumah Mak Ayah aku...



Tahun ini raya kat Terengganu... macam biasa la, sebelum balik Ganu, kena singgah rumah mak mertua kat johor dulu...2 hari sebelum raya barulah bertolak balik ganu melalui segamat dan muazam shah...

Dipendekkan ceritalah ya... panjang sangat cerita korang mengantuk plak baca... hari raya pertama, sewaktu balik dari sembahyang raya...

"Ayah Ngah... Ayah Ngah... (Panggilan untuk aku la tu..)..."
 kedengaran suara Mak memanggil....

"Ya Mak"... balasku..

"Cuba tengok adik tu...baca2 sikit..." balas mak lagi...

Kelihatan adik bongsu ku itu tercungap-cungap mengah, menggigil2 seakan orang yang ketakutan... belum sempat aku bertanya... adikku dah buka mulut...

"Adik jumpa TOYOL kat tandas... adik tumbuk..tapi kena dinding..."

Kelihatan tangan adik berdarah..

Adik seolah2 terlupa sesuatu..dan selup poket seluarnya...cek duit dalam wallet...

"Ya Allah... habis dah duit aku... Ya Allah... Celaka Toyol..." jerit adik sambil nangis....

Kasihan pulak aku tengok... mak cuba tenangkan adik... tapi tak berjaya.. adik semacam hilang kawalan..

"Jangan la nangis... ambik duit ni..." Alim tiba2 bersuara sambil keluarkan duit dalam walletnya rm100 terus babi adik...

"Ayah Ngah...tolong la baca apa2 kat adik tu..." jerit mak...

Aku sebenarnya tak tau nak buat per... tak biasa situasi macam ni.. tak pe la.. ambik hati mak...

Aku terus tarik tangan adik..dan bawa dia masuk bilik..aku suruh adik baring atas katil.. kemudian aku baca la apa2 yang aku tau... ada la belajar sikit.. aku hembus kat badan adik...tak lama..adik dah mula tenang... aku bawa adik keluar bilik.... sudah tenang la tu..

Kurang asam betul toyol... bulan puasa baik pula... raya pertama jer dah buat hal balik...


waktu malam....


Aku ni konon2 nak tunjuk pandai la kan...mentang2 la ada belajar sikit2... konon2 nak buat praktikal la...
aku bawak adik aku sekali join... suruh zikir jangan putus... last2 adik aku pula yang kerasukan... dengan lenggok kepala seakan2 cerita "jangan pandang belakang"...huhu menakutkan... terus adik aku  yang kerasukan itu menghendap mukanya rapat ke mukaku..dengan mata yang terbeliak besar...lagi la menyeramkan...aku tengok dah mcm bukan muka dia dah... tak leh jadi ni.. aku memberanikan diri... memegang kedua2 belah tangan adikku tu.. dan merenung matanya yang terbeliak tu..sambil membaca zikir Subhanallah..walhamdulillah..walailahaIllallah.. Allahu Akhabar... terus aku hembus ke mukanya...

Astaghfirullah.. LaailahaaIllallah....

Kedengaran terkeluar kalimat itu dari mulut adikku... ini bermakna adikku dah kembali sedar...
teruk aku pimpin tangan adikku...bawa dia turun ke ruang tamu tingkat bawah...

Mak yang dah lena..terus terjaga.. "kenapa?".. soal mak...

kami menceritakan apa yang berlaku... aku sarankan kat mak.. cari la mana2 ustaz tolong ubatkan rumah.. di samping kita sendiri berdoa mintak pertongan Allah yang menjadi pokok utama... Tanpa Izin Allah..takkan berlaku semua ini...

sekian..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...