Click / Support

Monday, October 7, 2013

Orang Tua Menangis Sebelum Solat Subuh...

Mesti korang tertanya2 apasal aku buat tajuk mcm tu... ceritanya macam ni... subuh tadi aku solat subuh di surau kat taman aku tu.. pergi awal la sebelum azan... apabila Azan dilaungkan... aku rasa pelik.. suara azan seperti orang nak nangis...

Aku rasa aku cam suara orang yang azan ni... sah...ni org tua yang selalu azan kat surau ni.... apasal lain macam pulak suara dia hari ni...

selesai azan, kedengaran suara orang tua tu berdoa sambil tersedu2 menangis... confirm memang orang tua tu menagis.. aku jangkakan usia orang tua tu kira2 umur dalam 70 lebih dah kot...

entah apa la yang difikirkan oleh wak tu ya... dalam usia yang sebegitu... Alhamdulillah... masih bertenaga datang berjalan kaki ke surau tiap2 hari... menghabiskan sisa-sisa hidup dengan beribadat...

Pada aku...jangan kita fikir kita ni masih muda, masih bertenaga, masih kuat... kematian tu jauh lagi dengan kita... lihat la berapa ramai orang muda yang telah pergi... kematian itu tidak kira usia.. jadi ada baiknya kita bersiap sedia.. tingkatkanlah amalan kita... kita tidak tau bila masanya malaikat maut datang menjemput kita...

Berbalik kepada wak tadi... ketika qamat, juga kedengaran suaranya seolah2 sangat sedih dan tersedu2.. Wallahualam.. aku tak dapat nak tau isi hati orang tua tu.. Hanya Allah sahaja maha mengetahui... aku mengharapkan tangisan orang tua tu adalah tangisan seorang hamba yang mengharapkan keredhaan Allah yang Maha Agung..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...